Lektury szkolne
Moderatorzy: Robi, biały_delfin
Lektury szkolne
Prowadziliście "Zeszyty lektur" ? Jakie macie z tym wspomnienia ? Ja pamiętam, że w klasach 1-3, po każdej omawianej lekturze wpisywaliśmy do specjalnego zeszytu jej tytuł, autora i rysowaliśmy obrazek. W 3, albo 4 klasie trzeba było ten obrazek podpisać, a w 4 lub 5 napisać coś krótkiego (tak gdzieś na poł strony) o lekturze, a obrazek jak ktoś chciał, to mógł narysować, ale ważniejszy już był ten tekścik. Potem już "Zeszytu lektur" nie prowadziliśmy. Z kolei, moja siostra (2 lata młodsza) miała inną polonistkę i "Zeszyt lektur" prowadziła chyba aż do 8 klasy. Z tym, że z tego co pamiętam, to wpisywali tam dodatkowo przeczytane książki, a nie lektury. I musieli wpisać dłuższe streszczenie. Chyba raz na 1-2 miesiące mieli to sprawdzane. Musieli wtedy mieć wpisaną minimum określoną liczbę książek i wybrani uczniowie mieli przed klasą którąś z nich opowiedzieć.
A druga sprawa, to - pamiętacie, jakie były lektury w poszczególnych klasach ? Chyba w 4-8 były wypisane z tyłu na podręczniku. W 1-3 wydaje mi się, że pani podawała nam je na pierwszej stronie "Zeszytu lektur". I czytaliśmy o wiele więcej, niż dzisiaj. Już od pierwszej klasy. Oto, co ja pamiętam z lektur (różne roczniki mogły mieć trochę inaczej, ale chyba znaczących różnic nie było).
KLASY 1-3
Dziecię elfów (=Calineczka) (1 klasa)
Jacek, Wacek i Pankracek (1 klasa)
Pilot i ja (1 klasa)
Kukuryku na ręczniku
Klechdy domowe
O psie, który jeździł koleją (2 lub 3 klasa)
Dzieci z Bullerbyn (2 lub 3 klasa)
Karolcia (2 lub 3 klasa)
Przygody Filonka Bezogonka + Nowe przygody Filonka Bezogonka (2? klasa)
Dzieci Pana Astronoma (1 klasa)
Co słonko widziało ?
Na jagody (1 klasa)
Oto jest Kasia (2 lub 3 klasa)
Baśnie Andersena (?)
CDN.
A druga sprawa, to - pamiętacie, jakie były lektury w poszczególnych klasach ? Chyba w 4-8 były wypisane z tyłu na podręczniku. W 1-3 wydaje mi się, że pani podawała nam je na pierwszej stronie "Zeszytu lektur". I czytaliśmy o wiele więcej, niż dzisiaj. Już od pierwszej klasy. Oto, co ja pamiętam z lektur (różne roczniki mogły mieć trochę inaczej, ale chyba znaczących różnic nie było).
KLASY 1-3
Dziecię elfów (=Calineczka) (1 klasa)
Jacek, Wacek i Pankracek (1 klasa)
Pilot i ja (1 klasa)
Kukuryku na ręczniku
Klechdy domowe
O psie, który jeździł koleją (2 lub 3 klasa)
Dzieci z Bullerbyn (2 lub 3 klasa)
Karolcia (2 lub 3 klasa)
Przygody Filonka Bezogonka + Nowe przygody Filonka Bezogonka (2? klasa)
Dzieci Pana Astronoma (1 klasa)
Co słonko widziało ?
Na jagody (1 klasa)
Oto jest Kasia (2 lub 3 klasa)
Baśnie Andersena (?)
CDN.
Były jeszcze z tego co pamiętam ,oczywiście nie klasami :
Jak Wojtek został strażakiem(jest do dziś lekturą)
Puc Bursztyn i goście
Porwanie w Tiuturlistanie
Klasyka :Antek,Janko Muzykant,Łysek z pokładu idy.O krasnoludkach i sierotce Marysi
Timur i jego drużyna
Lotna
Ten obcy
Katarynka
Filip i jego załoga na kólkach
Czarne stopy
Akademia pana Kleksa
Szwedzi w Warszawie
Jak Wojtek został strażakiem(jest do dziś lekturą)
Puc Bursztyn i goście
Porwanie w Tiuturlistanie
Klasyka :Antek,Janko Muzykant,Łysek z pokładu idy.O krasnoludkach i sierotce Marysi
Timur i jego drużyna
Lotna
Ten obcy
Katarynka
Filip i jego załoga na kólkach
Czarne stopy
Akademia pana Kleksa
Szwedzi w Warszawie
http://serialkatarzyna.ovh.org/ polska strona serialu Katarzyna
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
- Syriusz Falcon
- Posty: 611
- Rejestracja: 16 lut 2010, o 19:42
- Kontakt:
A ja zapomniałam napisać,że prowadziłam taki zeszyt w 4,5 i 6 klasie potem już nie.
http://serialkatarzyna.ovh.org/ polska strona serialu Katarzyna
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
Z Lektur 1-3 to dodam jeszcze:
Anaruk-chłopiec z Grenlandii
Zaczarowana Zagroda
Oto jest Kasia
O psie który jeździł koleją
Kajtkowe przygody
Plastusiowy pamiętnik
PS1: Antek, Janko Muzykant, Lysek z Pokładu Idy to były już lektury 4-5
A oto spis lektur ze stron MEN-u (po wprowadzeniu zmian w 2008):
etap edukacyjny
(Kl. I-III)
Władysław Bełza - Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa - Moje ulubione wiersze;
Alina i Czesław Centkiewiczowie - Anaruk, chłopiec z Grenlandii
Wanda Chotomska - Legendy polskie;
Maria Krueger - Karolcia;
Hugh Lofting - Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Astrid Lindgren - Dzieci z Bulerbyn;
Kornel Makuszyński - 120 przygód Koziołka Matołka (księga I);
Alan Aleksander Milne - Kubuś Puchatek;
ks. Jan Twardowski - Patyki i patyczki;
Julian Tuwim - wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski;
inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej"
1.
W ostatnich zmianach nie wyszczególnione zostały obecne poprzednio w spisie pozycje:
H. Ch. Andersen, wybór baśni;
Alina i Czesław Centkiewiczowie, Anaruk, chłopiec z Grenlandii;
M. Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi.
Mogą one jednak być omawiane jako "inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej".
PS2: Strasznie mało tych lektur
Anaruk-chłopiec z Grenlandii
Zaczarowana Zagroda
Oto jest Kasia
O psie który jeździł koleją
Kajtkowe przygody
Plastusiowy pamiętnik
PS1: Antek, Janko Muzykant, Lysek z Pokładu Idy to były już lektury 4-5
A oto spis lektur ze stron MEN-u (po wprowadzeniu zmian w 2008):
etap edukacyjny
(Kl. I-III)
Władysław Bełza - Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa - Moje ulubione wiersze;
Alina i Czesław Centkiewiczowie - Anaruk, chłopiec z Grenlandii
Wanda Chotomska - Legendy polskie;
Maria Krueger - Karolcia;
Hugh Lofting - Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Astrid Lindgren - Dzieci z Bulerbyn;
Kornel Makuszyński - 120 przygód Koziołka Matołka (księga I);
Alan Aleksander Milne - Kubuś Puchatek;
ks. Jan Twardowski - Patyki i patyczki;
Julian Tuwim - wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski;
inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej"
1.
W ostatnich zmianach nie wyszczególnione zostały obecne poprzednio w spisie pozycje:
H. Ch. Andersen, wybór baśni;
Alina i Czesław Centkiewiczowie, Anaruk, chłopiec z Grenlandii;
M. Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi.
Mogą one jednak być omawiane jako "inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej".
PS2: Strasznie mało tych lektur
Natuś ,pisałam na wyrywki,nie klasami,to co sobie przypomniałam.Obecnie dzieci mają mało lektur. W zeszłym roku syn w pierwszej klasie przerabiał Plastusiowy pamiętnik oraz Wojtka. a teraz Dr Dolitle i Puchatka.Córa w szóstej miała Ten obcy i bodajże W pustyni i w puszczy.
http://serialkatarzyna.ovh.org/ polska strona serialu Katarzyna
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
Po ostatniej reformie z 2009 roku lektury wyglądają tak:
klasy 4 - 6:
Teksty kultury poznawane w całości – nie mniej niż 4 pozycje książkowe w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości:
Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród; Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa; Carlo Collodi Pinokio; Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady; Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki; Irena Jurgielewiczowa Ten obcy; Stanisław Lem Bajki robotów; Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa; Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce; Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy; Aleksander Minkowski Dolina Światła; Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni; Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza; Edmund Niziurski – wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa); Joanna Olech Dynastia Miziołków; Joanna Onichimowska – wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs); René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu); Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy; Alfred Szklarski – wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów); Dorota Terakowska Władca Lewawu; Mark Twain Przygody Tomka Sawyera; John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem; Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata; Moony Witcher Dziewczynka
z szóstego księżyca; wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
gimnazjum:
1. Teksty poznawane w całości – nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką:
*Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII); William Szekspir Romeo i Julia; Molier Świętoszek lub Skąpiec; *Ignacy Krasicki – wybrane bajki; Aleksander Fredro *Zemsta; Adam Mickiewicz – wybrana ballada, *Dziady cz. II, Reduta Ordona; Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela; *Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop); wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyń ski, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert; Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler Dywizjon 303; utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opo wia danie Idy Fink; Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory; Stanisław Lem – wybrane opowiadanie; Sławomir Mrożek – wybrane opowiadanie; Antonie de Saint Exupéry Mały Książę; wybrana powieść przygodowa; wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania); wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego); wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle’a lub Agaty Christie); wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż wskazane wyżej); wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej); inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).
2. Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela): Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody Odyseusza; Pieśń o Rolandzie; Juliusz Słowacki Balladyna; Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego; Ryszard Kapuściński – wybrany utwór. Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju, przypowieść
ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości); wybrane mity greckie.
3. Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.
klasy I-III odgórnej listy lektur nie mają, dobór książek zależy od nauczyciela.
I kiedy wolelibyście, moi Państwo, chodzić do szkoły - współcześnie czy dawniej?
PS. Lektur może jest mniej niż dawniej, ale i godzin polskiego mniej - kiedyś 6-7 godzin, dziś 4-5.
klasy 4 - 6:
Teksty kultury poznawane w całości – nie mniej niż 4 pozycje książkowe w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości:
Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród; Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa; Carlo Collodi Pinokio; Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady; Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki; Irena Jurgielewiczowa Ten obcy; Stanisław Lem Bajki robotów; Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa; Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce; Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy; Aleksander Minkowski Dolina Światła; Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni; Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza; Edmund Niziurski – wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa); Joanna Olech Dynastia Miziołków; Joanna Onichimowska – wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs); René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu); Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy; Alfred Szklarski – wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów); Dorota Terakowska Władca Lewawu; Mark Twain Przygody Tomka Sawyera; John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem; Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata; Moony Witcher Dziewczynka
z szóstego księżyca; wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
gimnazjum:
1. Teksty poznawane w całości – nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką:
*Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII); William Szekspir Romeo i Julia; Molier Świętoszek lub Skąpiec; *Ignacy Krasicki – wybrane bajki; Aleksander Fredro *Zemsta; Adam Mickiewicz – wybrana ballada, *Dziady cz. II, Reduta Ordona; Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela; *Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop); wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyń ski, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert; Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler Dywizjon 303; utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opo wia danie Idy Fink; Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory; Stanisław Lem – wybrane opowiadanie; Sławomir Mrożek – wybrane opowiadanie; Antonie de Saint Exupéry Mały Książę; wybrana powieść przygodowa; wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania); wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego); wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle’a lub Agaty Christie); wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż wskazane wyżej); wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej); inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).
2. Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela): Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody Odyseusza; Pieśń o Rolandzie; Juliusz Słowacki Balladyna; Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego; Ryszard Kapuściński – wybrany utwór. Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju, przypowieść
ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości); wybrane mity greckie.
3. Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.
klasy I-III odgórnej listy lektur nie mają, dobór książek zależy od nauczyciela.
I kiedy wolelibyście, moi Państwo, chodzić do szkoły - współcześnie czy dawniej?
PS. Lektur może jest mniej niż dawniej, ale i godzin polskiego mniej - kiedyś 6-7 godzin, dziś 4-5.
To już wiem dlaczego córka w drugiej klasie przerabiała Najmilszych,a syn trzy lata później już nie.juka pisze: klasy I-III odgórnej listy lektur nie mają, dobór książek zależy od nauczyciela.
I kiedy wolelibyście, moi Państwo, chodzić do szkoły - współcześnie czy dawniej?
Chyba jednak dawniej.
http://serialkatarzyna.ovh.org/ polska strona serialu Katarzyna
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
Dobrze, ze nauczyciel ma pewne pole manewru.
"Dolina światła" - świetna książka, ale moim zdaniem o wiele za trudna dla klas 4-6. Ja czytałam ją w ósmej klasie i wydawała mi się bardzo dorosła. To jest powieść o władzy, o bezwzględności, a do tego jest tam i namiastka seksu, i śmiertelna choroba oraz sama śmierć... Fajnie by było, gdyby uczniowie zrozumieli i docenili tę książkę, ale mam wątpliwości.
Niestety - wcześniejsze książki Minkowskiego są teraz niepoprawne politycznie, a szkoda, bo "Podróż na wyspę Borneo" to do dziś jedna z moich ulubionych. Ma w sobie mnóstwo mądrości i dobrych wartości, ale wszystko to jest osadzone w prl-owskich schematach typu biedny harcerz - dobry człowiek; syn bogatego lekarza - zły cynik. Itepe.
"Dolina światła" - świetna książka, ale moim zdaniem o wiele za trudna dla klas 4-6. Ja czytałam ją w ósmej klasie i wydawała mi się bardzo dorosła. To jest powieść o władzy, o bezwzględności, a do tego jest tam i namiastka seksu, i śmiertelna choroba oraz sama śmierć... Fajnie by było, gdyby uczniowie zrozumieli i docenili tę książkę, ale mam wątpliwości.
Niestety - wcześniejsze książki Minkowskiego są teraz niepoprawne politycznie, a szkoda, bo "Podróż na wyspę Borneo" to do dziś jedna z moich ulubionych. Ma w sobie mnóstwo mądrości i dobrych wartości, ale wszystko to jest osadzone w prl-owskich schematach typu biedny harcerz - dobry człowiek; syn bogatego lekarza - zły cynik. Itepe.
"Zmarszczył brwi w zamyśleniu, wybierając śrubę ocynkowaną".
Wilmo, te lektury zmieniały się w ostatnich latach corocznie, więc każda klasa mogła iść innym tokiem - niejaki pan minister Giertych był łaskaw nawet zmienić lektury w środku roku szkolnego, dobierając je zresztą na podstawie własnych wspomnień z dzieciństwa; ja podałam ostatnią wersję, która nie weszła jeszcze do wszystkich klas, a właściwie to dopiero wchodzi . Obecnie kl. I-III nie maja odgórnej listy, wcześniej miały, za to klasy 4-6 nie miały, teraz mają - trochę trudno to wszystko ogarnąć... .
juka pisze:Wilmo, te lektury zmieniały się w ostatnich latach corocznie, więc każda klasa mogła iść innym tokiem - niejaki pan minister Giertych był łaskaw nawet zmienić lektury w środku roku szkolnego, dobierając je zresztą na podstawie własnych wspomnień z dzieciństwa; ja podałam ostatnią wersję, która nie weszła jeszcze do wszystkich klas, a właściwie to dopiero wchodzi . Obecnie kl. I-III nie maja odgórnej listy, wcześniej miały, za to klasy 4-6 nie miały, teraz mają - trochę trudno to wszystko ogarnąć... .
http://serialkatarzyna.ovh.org/ polska strona serialu Katarzyna
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
http://www.catherinedemontsalvy.ch/ strona serialu w jezyku angielskim
http://orticoni.jose.neuf.fr/cariboost1/index.html francuska strona
Bo tak je kiedyś, mam wrażenie, dobierano. Dziś już nie jestem tego taka pewna . A co lubił Giertych? Głównie tematykę historyczno - patriotyczno - religijną typu "Wspomnienia niebieskiego mundurka", "Stara baśń", "Ziele na kraterze", "Bursztyny", "Kapłańskie lata papieża", "Pamięć i tożsamość" itp. Przy tym stawiał głównie na Sienkiewicza, a wyrzucił Witkacego. A jak się znał na literaturze, udowodnił przypisując "Naszą szkapę" Sienkiewiczowi . Słowem: właściwy człowiek na właściwym miejscu .Elle pisze:Juko, a co lubił Giertych?
Ja kiedyś do lektur miałam jakiś "nabożny szacunek", nawet jeśli nie każda była fajna dla młodego człowieka, to skoro ją wybrano na lekturę, musiała mieć w sobie coś szczególnego.